De werkdag van Michel Wijdemans • Motion design
We zijn dit topic begonnen om publiek en opdrachtgevers inzicht te bieden in de werkdag van verschillende animatieprofessionals. Hiermee kunnen we je informeren wat iemand precies nodig heeft om zijn/haar vak uit te oefenen en inspireren, want we vinden het gewoon leuk om te delen waar we mee bezig zijn en wat ons drijft. Vandaag: Michel Wijdemans. Hij geeft met motion design vorm aan branding en animatie vraagstukken en is verantwoordelijk voor de looks van ons eigen platform Animation31.
ONTBIJT
Ik ontbijt samen met mijn vriendin samen of alleen. Het is maar net hoe onze beide programma’s zijn die dag. Maar ik ontbijt wel altijd, mijn dag is niet echt gestart als ik niet ontbeten heb. Ik ben een ‘slow-starter’, om die reden heb ik in de ochtend veel dezelfde routines die ik meestal ook in dezelfde volgorde doe. Daardoor hoef ik simpelweg niet te veel na te denken en dat geeft me rust. Ik ontbijt meestal met warme havermout en een kop verse muntthee.
Wat is het type (opdracht)werk waar je je hoofdzakelijk mee bezig houdt?
Dat is best breed. Dat kan gaan van leaderpakketten voor tv-programma’s, infographics, festivaltrailers tot (lyric) video’s voor muzikanten/artiesten. En dat vind ik ook leuk aan dit vak. Je staat voor zoveel verschillende uitdagingen waarbij je samen met opdrachtgevers moet komen tot de best mogelijke oplossing. Daarbij kom ik met veel verschillende inspirerende mensen in contact. Dat alles draagt bij aan mijn leerproces om nog beter te worden in mijn vak.
Wat is een typische en memorabele opdracht?
Een recente leuke opdracht was de leader voor het MAX tv-programma ‘Alleen op een eiland’. Van de productiemaatschappij Stokvis Content kreeg ik een grote hoeveelheid schitterende beelden van het eiland waar ik uit kon putten. Intussen had ik al een mooi stukje muziek gevonden en dat een stuk korter gemaakt. Zo had ik mooi een ‘guide’ om op te monteren. Uiteindelijk is het een mooie leader geworden waar eigenlijk niet zo gek veel motion graphics voor nodig was. De montage van mooie beelden van het eiland en muziek spraken eigenlijk voor zichzelf.
Is dat ook je ideale opdracht?
Dat komt wel in de buurt. Ik ben een grote muziekliefhebber. En als ik dat met mijn vak kan combineren zijn dat vaak voor mij wel de krenten uit de pap. Als het dan ook nog gaat om een samenwerking met een muzikant, band of festival vind ik dat helemaal leuk. Het zijn helaas vaak niet de best betaalde klussen. Maar ze geven mij uiteindelijk wel de meeste voldoening. Niets is leuker om samen te werken met verschillende disciplines en daardoor nieuwe ervaringen op te doen.
Waar begin je mee als zo’n opdracht zich aandient?
Dat is per opdracht verschillend. Bij de een heb je minder tijd om een uitgebreid onderzoek te doen, bij de ander is die tijd weer wat ruimer. Maar na een briefing van de klant doe ik meestal een vast rondje langs de velden. Zo bezoek ik een vast aantal inspiratie websites. Als het nodig is vraag ik wat tips aan mijn studiogenoten. En soms heb je het idee al gelijk voor je. Daarna begint het design proces, etc.
Hoe ga je te werk?
Mijn werk vindt meestal plaats in mijn studio achter mijn iMac. Je hebt het niet altijd voor het kiezen, maar het is net waar ik zin of behoefte aan heb. Als ik de rust zoek ga ik thuis werken. Als ik behoefte heb aan wat meer reuring werk ik in de studio. Allebei heeft zo zijn voordelen (en nadelen). Dan is een abonnement op zoiets als Dropbox heel erg fijn, je hoeft er bijna niet over na te denken. Ik kan ook wel redelijk tekenen, als kind kon ik daar heel veel tijd in steken. Jammer genoeg doe ik daar nu bijna niks meer mee. Ik werk voornamelijk digitaal, dat heeft die tekenhobby helaas meer naar de achtergrond verdreven.
LUNCH
Ik huur een werkplek in een studio in bedrijfsverzamelpand Hooghiemstra. Deze studio deel ik met 7 andere motion designers die freelancen. We lunchen vaak samen en bespreken dan van alles en nog wat. Het idee dat ik directe collega’s hebt is een fijn idee. Die gesprekken gaan niet alleen over het vak, maar ook over allerlei dagelijkse beslommeringen. Vrijdagmiddag wil er ook wel eens geborreld worden. Het is gezellig en het haalt je soms ook even uit de drukte van een opdracht.
Naast titelsequenties voor TV en media verzorg je ook de branding van bedrijven, zo ook die van Animation31. Hoe zou jij de term ‘branding’ omschrijven en wat is daarbij belangrijk om te weten voor een klant?
Met branding geef je het onderwerp een smoel zeg ik meestal. De uitdaging vind ik dat je in branding de naam en waar het onderwerp voor staat in een beeld word gevangen. Dan vind ik het vaak wel prettig om tijdens het ontwerpproces een dialoog aan te gaan met klant zodat we samen tot een mooi eindresultaat kunnen komen.
Kun je ons door de verschillende ontwerpfases meenemen?
Nadat ik gebrieft ben ga ik op zoek naar inspiratie. Vervolgens maak ik een x-aantal ontwerpen en deze presenteer ik dit aan de klant. De klant kiest een van zijn favoriete ontwerpen en bepaalt daarmee mede ook de koers die we gaan varen. Vervolgens werk ik dit uit tot een mooi eindresultaat, tussendoor heb ik nog wel een paar contactmomenten met de klant.
Wat heb je nodig om jouw taak goed uit te kunnen voeren?
Het liefst een opdracht waarbij de klant een bepaalde richting voor ogen heeft. Maar ik vind het natuurlijk ook leuk om mee denken en daarmee de klant verder op weg te helpen. Het is fijn om vooraf het budget en deadline duidelijk af te kaderen, zo weet iedereen waar hij aan toe is. Verder een snelle computer en goed internet en je kunt meters gaan maken.
Kun je de tijd zelf indelen of bepaalt de opdrachtgever dit, of samen.
Dat verschilt per opdracht. Maar in de meeste gevallen kan ik mijn tijd zelf indelen. Ik heb door de jaren heen geleerd dat time management een essentieel onderdeel is van het freelancen. Goede communicatie is hierbij ook van belang. Zolang je duidelijk en op tijd communiceert naar je klant hoef je qua tijd vaak niet in de knoop te komen.
Hoeveel tijd van je dag ben je effectief met jouw werk bezig?
Ligt ook heel erg aan de periode en het project. Freelancen is soms hollen en stil staan. Dat moet je ook in calculeren. Het is daardoor zo nu en dan een beetje meebewegen en anticiperen. Maar gemiddeld 8 uur per dag is heel normaal denk ik.
Welke andere taken moet je doen om je vak uit te kunnen oefenen?
Je oren en ogen open houden. Ook als je in een hele drukke periode zit. Want juist tijdens die periodes is het nuttig om zichtbaar te blijven voor je klanten en mogelijk nieuwe opdrachtgevers. Het is goed om vooruit te blijven kijken zodat je de volgende maand bijvoorbeeld niet naast die ene leuke klus grijpt. Het kan best nuttig zijn om die ene klant een mailtje te sturen, ook als je op dat moment niet direct met elkaar te maken hebt. Ik ben er ook wel voorstander van om het laatste werk waar je trots op bent op een van je sociale kanalen te plaatsen.
Kies je bewust voor het freelance bestaan?
Absoluut, ik heb jaren in loondienst gewerkt bij SBS Broadcasting als motion designer. Op een gegeven moment miste ik de urgentie in mijn werk. Ik had een nieuwe impuls nodig en dat vond ik uiteindelijk in het freelancen. Nu moet ik mijn eigen boontjes doppen. En dat zorgt voor een bepaalde actieve houding die ik de laatste jaren in loondienst heb gemist. Daarnaast geeft de variatie aan klussen en nieuwe mensen die ik leer kennen mij ook heel veel energie.
Wat wil je het publiek nog meegeven over jouw vak.
Blijf verwonderen! Beetje cliché misschien, maar het helpt mij wel altijd op weg. Ik vind het leuk om me ook buiten de bubbel van het vak te laten verwonderen.
Heb je nog tips voor verdieping in het onderwerp 2D/3D animatie? (links, films etc.)
Dat kan van alles zijn waar je ook bent. De uitdaging vind ik om in te spelen op een mogelijke opdracht. Dus alles wat me opvalt, of dat nou een tutorial is of een mooi font in een poster op straat. Dat registreer ik en probeer ik op een bepaalde manier op te slaan. Daardoor kan ik, zodra de opdracht zich aan dient, putten uit een hopelijk leuk en inspirerend archief.
DINER & ONTSPANNING
Voor eten neem ik als het lukt meestal wel de tijd. Uiteten gaan vind ik leuk, maar ook thuis samen koken. Maar dat lukt helaas niet altijd.
Wielrennen is een grote hobby van mij en het is een fijne manier om je hoofd leeg te maken. Maar lichamelijk werkt dat natuurlijk ook zo. Je bent even helemaal weg van die zittende houding voor je computer. Binnen een korte tijd kom je met de fiets ook op heel veel verschillende plekken. Op de fiets kan ik zo die ene opdracht evalueren, je ziet het even vanuit een heel ander perspectief. En dat kan heel verfrissend zijn en uiteindelijk veel bijdragen aan de verloop van een opdracht.
Dank Michel, eet smakelijk!
Michel’s profiel op Animation31
Website Michel Wijdemans
@Insta@Vimeo@LinkedIn
Ben je ook animatieprofessional en heb je ook een bijzondere werkdag te delen? Laat het ons weten, we zijn altijd op zoek naar leuke verhalen en bijzondere projecten.
• • •
Dit artikel werd gebracht in samenwerking met Animatie-Offerte NL
Heb je zelf een idee voor een artikel? Bekijk de mogelijkheden en stel ons je vraag.
• • •
Vond je dit een fijn artikel? Overweeg een donatie en help ons mooie verhalen uit de animatiecommunity te brengen.