Hooghiemstra Utrecht · broedplaats voor animatie, motion design en media
In een aantal artikelen worden diverse bedrijven binnen Bedrijvenpand Hooghiemstra uitgelicht. Hieronder stellen een animatiefilm productiebedrijf, een gamesontwikkelaar en overige diensten zich verder voor.
[leestijd ca. 10 minuten]Filmproductie
In de studio op de 2e verdieping werkte il Luster Productions (Arnoud Rijken en Michiel Snijders) in 2023 aan het Nederlandse deel van de 3D cgi animatie af van ‘Benjamnin Bat (Viktor Vleermuis). Deze feature film is een co-productie met Luxemburg en aldaar zijn ze begonnen aan hun deel van de animatie en ronden deze begin 2024 af. Hier in Nederland wordt ondertussen de compositing gedaan in hun studio. En uiteraard blijven lead animator en regie en productie tot die tijd aan het werk. Maar na een lange periode waarbij er dagelijks gemiddeld 15 mensen aan het werk waren in Utrecht en net zo veel ‘remote’, zal het dus wat rustiger zijn tot en met februari 2024.
Tegen die tijd verwachten ze te starten met de bioscoopfilm van ‘Anansi de spin’. Vanaf begin 2024 zal de studio dus hopelijk weer vol lopen. Ditmaal met 2D MOHO animatoren. Op moment van schrijven zoeken ze nog aanvulling op het ‘bestaande’ team waarmee we de 15-delige serie maakten. Liefst mensen die vanuit hun culturele achtergrond de verhalen van Anansi kennen.
We merken dat het Filmfonds erg geëngageerd is. En daar blijven almaar meer kansen komen. Ook zij moeten het doen met beperkte budgetten en soms strenge regels, maar wij ervaren dat als een gedeeld probleem; we kunnen samen met hen zoeken naar oplossingen. Bij de omroep merk je helaas dat de macht – en dus zeggenschap – ergens hoog bovenin de boom zit en dat die met name door politieke wind wordt bewogen.
Capybara werkte samen met il Luster aan bioscoopfilm Benjamin Bat. Capybara is een relatief jonge studio (net 1 jaar oud) maar geformeerd door een ervaren team Lewis van der Werf, Niels Medemblik en Sem Assink. Zij hebben aan vrijwel alle grote Nederlandse 3D animatiefilms gewerkt, plus nog wat internationale projecten. Capybara is een ‘werkvloer studio’, vooral gespecialiseerd in het animatie gedeelte van het maakproces. Het werk voor ons begint meestal bij de Layout en character development fase.
Sem Assink: De motivatie voor het oprichten van de studio ontstond uit een signaal dat de meeste producties waar we aan werkten niet gezond waren opgezet. Met de al relatief kleine Europese budgetten waren de voorbereidingen vaak zo magertjes dat, zodra we aan boord van een productie stapten, voornamelijk bezig waren achter de feiten aan te lopen en brandjes te blussen. Al die getalenteerde mensen kwamen niet goed genoeg tot hun recht, niet in hun kracht. Met Capybara kunnen we helpen een veel hoger niveau na te streven.
Capybara is net begonnen aan de bioscoopfilm Miss Moxy (premiere 2025) en heeft diverse plannen in de koker, volg het via hun website en instagram.
Games ontwerp & productie
Op de vierde verdieping van Hooghiemstra werken Bart Heijltjes, Aïda de Ridder en Roy van der Schilderen onder de naam Wispfire. Zij ontmoette elkaar tijdens de studie aan de HKU en zochten samen naar een manier om vanuit interactief theater het podium voor games te ontdekken. Nu, tien jaar verder, zijn ze een gevestigde naam in de game-industrie met een focus op verhalende en maatschappelijk geëngageerde games.
Aïda is het meest ‘animator’ van de groep. Zij ontwerpt en animeert de personages van de diverse games, soms alleen, maar ook in samenwerking met externe animators. In welke mate het team dan groeit is afhankelijk van de ontwikkeling van het game concept en het bijbehorende verhaal.
Aïda: Ik ben niet echt een getrainde animator, maar ben erg gefascineerd door het vak. Ik ben geïnspireerd door de klassieke animatiefilms van Disney en Japanse Anime en ik denk dat je dat wel terugziet in ons werk.
De ideeën voor de games van Wispfire zijn vaak gebaseerd op een historische gebeurtenis, periode of tijdsgeest. Alle teamleden zijn erg gepassioneerd over een goede en uitgebreide onderzoeksfase en staan achter een vorm van werken waarmee je iets creëert dat ook historisch verantwoord is.
Roy: We doen ons best om game-concepten te bedenken die een waardevolle aanvulling zijn op het huidige aanbod. Het is geweldig als je van gebruikers positieve reacties krijgt, die niet alleen over de game ervaring gaan, maar ook over de inhoudelijke elementen en de intentie waarmee het spel gemaakt is.
De diverse games van Wispfire zijn te spelen via het platform Steam, maar worden ook invia andere online winkels aangeboden.
Bart: Steam is het grootste platform, daar wil je als maker je game graag op hebben staan. Tegelijkertijd is de concurrentie ook heel groot, dus kan het zijn dat je concept ondersneeuwt en dat je tussen games staat waar je als maker minder affiniteit mee hebt. Het is daarom fijn dat er geen exclusiviteits recht geldt, waardoor we de games ook elders mogen aanbieden.
Games kunnen ook in opdracht ontwikkeld worden, iets wat Wispfire niet vaak doet, maar waar ze wel voor open staan. Partijen met ideeën voor games kunnen altijd een mail sturen.
Trailer voor Herald, game door Whispfire
Overige aanverwante animatiediensten
Naast animatie en games is ook ook live action film productie én media marketeers aanwezig zijn in Hooghiemstra. Noemenswaardig omdat deze bedrijven regelmatig animatie en motiondesign tools inzetten bij hun producties.
BLIK film is een productiehuis van films en zit al sinds 2011 in Hooghiemstra. Ze zijn begonnen vanuit een passie voor het maken van films die raken. Van een interview tot een high-end commercial, ze maken alles met evenveel energie. BLIK verzorgt de hele productie van concept tot oplevering, met een team van intern en extern talent. Daarnaast werken ze ook ook met videomarketingbureaus en fotografen samen en af en toe met motion designers voor een titel of aanvullende sequenties. Je kunt je bij BLIK terecht met allerlei kleine mediavragen én opschalen naar grote producties.
Bij MediaMeisters zorgen ze er dagelijks voor dat hun klanten groeien. Dat doen ze door de juiste verhalen te vertellen en die exact bij de doelgroep van hun klanten te laten landen. Een combinatie van creativiteit en datagedreven online marketing. En dat doen ze het liefst op continue basis zodat ze die doelgroep steeds blijven verrassen en er op die manier voor zorgen dat het merk van die specifieke klant bij hen altijd op nummer 1 staat. Voor goede resultaten is het belangrijk dat zij hun klanten goed kennen en dat begint bij een gedegen voorbereiding en het Meisterplan. Als die basis is gelegd gaan ze aan de slag en omdat ze elkaar steeds beter leren kennen, worden de verhalen ook steeds beter en komen we steeds dichter bij die specifieke doelgroep. Op die manier blijven ze samen met de klant groeien. Om de verhalen van onze klanten te vertellen gebruiken we video, podcasts, copy, visuals en natuurlijk animatie. Iedereen heeft zijn of haar eigen creativiteit en daarom huurt MediaMeisters altijd externe animatoren, zo kan altijd de juiste match gevonden worden. Wat MediaMeisters bijzonder vinden aan animatie, is dat het op vlotte en eigentijdse wijze complexe verhalen heel simpel kan maken. Samen met BLIKfilm organiseeert Mediameisters het concept QuickVid, dat met een eigen green screen studio 030 en lage productiekosten klanten vlot en professioneel aan videocontent kan helpen.
Hooghiemstra is trots dat ze aan deze kleurrijke animatie- en mediabedrijven ruimte kan bieden. In dit artikel zijn een aantal uitgelicht, maar er zijn nog veel meer ZZPers, collectieven en grotere en kleinere bedrijven in het pand die aandacht verdienen. U bent van harte welkom voor een bezoek en kennismaking.
Links
Wil je meer weten over animatie in Hooghiemstra, Utrecht, of een opdracht delen, stuur ons dan een bericht of volg deze link.
• • •
Dit artikel werd gebracht in samenwerking met Hooghiemstra
Heb je zelf een idee voor een artikel? Bekijk de mogelijkheden en stel ons je vraag.
• • •
Vond je dit een fijn artikel? Overweeg een donatie en help ons mooie verhalen uit de animatiecommunity te brengen.